Dijana Muminović: Moć teleobjektiva
Promatrala sam biologe iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Slovenije kako se pola dana voze automobilom, potom se još pet sati pješice penju na planinu, a sve to zbog biljaka koje nemaju ljekovito djelovanje i od kojih čovjek nema nikakve koristi. Može se čovjeku činiti beskorisnim, ali ne zna da gledajući jedan cvijet, zapravo, ne gleda u cvijet nego u život
Promatrala sam biologe iz Bosne i Hercegovine, Crne Gore i Slovenije kako se pola dana voze automobilom, potom se još pet sati pješice penju na planinu, a sve to zbog biljaka koje nemaju ljekovito djelovanje i od kojih čovjek nema nikakve koristi. Može se čovjeku činiti beskorisnim, ali ne zna da gledajući jedan cvijet, zapravo, ne gleda u cvijet nego u život.
Stojeći na vrhu planine razmišljala sam kako odgovoriti na pitanje zašto je jedna endemska biljka od koje čovjek nema nikakve koristi jednako važna kao i ona ljekovita. Tada sam se približila jednom cvijetu i najednom u njemu ugledala jedan potpuno drugi svijet koji nisam mogla fotografirati mobitelom niti širokim objektivom jer nisam mogla postići željene rezultate ma koliko god se približavala. Ipak, kako bih je što više približila promatraču, priču ove i drugih biljaka objasnila sam teleobjektivom.
Poznati fotograf Robert Capa jednom prilikom je rekao: „Ako vaše fotografije nisu dovoljno dobre, to znači da niste dovoljno blizu.” Naravno, njegova rečenica odnosila se na udaljenost između fotografa i predmeta koji fotografiramo. Capa je također smatrao da se fotograf fizički treba više približiti subjektu, umjesto što će ga približiti objektivom kojim zumira. Kada se fotograf dovoljno približi subjektu fotografiranja, onda ga može fotografirati standardnim širokim ili bilo kojim drugim objektivom.
Međutim, našla sam se i u situacijama u kojima je korištenje objektiva koji zumira bilo nužno, a vjerujem kako se i vi često pitate kada trebamo koristiti široki, a kada makro (teleobjektiv ili zoom) objektiv? Odgovor je vrlo jednostavan – ako želimo stvoriti osjećaj blizine onda koristimo makro, a želimo li dobiti osjećaj daljine koristimo široki objektiv.
Nova dimenzija
Tako primjerice većina fotografa u sportu bira zoom, makro ili teleobjektiv jer se ne mogu uvijek približiti sportašima tijekom sportskih aktivnosti na terenu. Ako žele fotografirati mjesec, također se koriste ovim objektivom koji je odličan i za snimanje portreta. Najčešće se koristi u prirodi prilikom fotografiranja životinja i biljaka. Široki objektiv koristi se i onda kada se želi prikazati cjelovitu fotografiju ili pejzaž jer se njime postiže osjećaj daljine i slika o prostoru u kojemu se nalazimo.
Na primjeru promatramo fotografiju biljke snimljene mobitelom koja ostavlja potpuno drukčiji dojam od one koja je snimljena makro objektivom. Ljubitelji prirode najčešće koriste makro objektiv kako bi drugima približili svijet koji ponekada zanemarimo, a koji, uz pomoć ovoga objektiva, postaje vidljiviji i više dolazi do izražaja.
Moć makro objektiva leži u tome što uspijeva predstaviti drugu dimenziju života i, u ovom slučaju, važnost jednoga običnoga cvijeta. Koliko je jedan takav cvijet važan za čovječanstvo pokazuju insekti, leptirovi i pčele.
Fotografirajući ga, shvatila sam da, uništimo li njega, uništavamo još deset drugih kukaca i biljaka. Uništimo li ih još nekoliko, onda smo uništili i lanac za koji se vežu biljke i životinje, a za koji su, na neki način, vezani i sami ljudi. Stoga uz pomoć makro objektiva donosimo fotopriču s porukom kako u jednom običnom malom cvijetu leži cijeli ekosustav. Onoga trenutka kada čovjek to shvati, nikada više neće promatrati cvijet istim očima jer neće vidjeti samo njega, nego život.