Yuri STOYANOV: Skrivena predaja u Europi: tajna povijest srednjovjekovne kršćanske hereze
Fenomen krajnje mističkog i asketskog dualističkog pokreta koji se u raznim dijelovima Europe razvio u moćnu društvenu i historijsku silu te postao prijetnja duhovnoj premoći Crkve uvijek je bio mnogo više od obične religijske zagonetke. Mnogi su pripadnici srednjovjekovnog svećenstva u “velikoj herezi” vidjeli opasno oživljavanje manihejstva, vjekovnog suparnika kršćanstva; stoga su i bogumile i katare uvijek iznova optuživali kao nove “manihejce”
Fenomen krajnje mističkog i asketskog dualističkog pokreta koji se u raznim dijelovima Europe razvio u moćnu društvenu i historijsku silu te postao prijetnja duhovnoj premoći Crkve uvijek je bio mnogo više od obične religijske zagonetke. Mnogi su pripadnici srednjovjekovnog svećenstva u “velikoj herezi” vidjeli opasno oživljavanje manihejstva, vjekovnog suparnika kršćanstva; stoga su i bogumile i katare uvijek iznova optuživali kao nove “manihejce”
Povijest europskih “neomanihejaca” poznata nam je uglavnom iz zlonamjernih i iskrivljenih svjedočenja njihovih pravovjernih protivnika i progonitelja. U neke od njenih najpoznatijih i najdramatičnijih epizoda ubrajaju se zloglasni Albigenški križarski rat protiv katara u Languedocu, opsada katarske citadele Montségur i prvi razorni protuheretički pohodi Svete inkvizicije. Saga o sukobu između katara i katolicizma već dugo predstavlja jedno od najprivlačnijih područja istraživanja i izvor je oduševljenja, mitova, legendi i prijepora.
Pad katarske tvrđave Montségur i masovno spaljivanje katarskih perfecta koje je potom uslijedilo na mjestu poznatom kao “polje spaljenih” tradicionalno se smatraju, kako je to nazvao Lawrence Durell, “Termopilima gnostičke duše”, a katarski pokret i dalje svojom posebnom mističnošću nastavlja zaokupljati maštu Europljana. (Yuri Stoyanov) Yuri Stoyanov je rođen 1961. godine.
Studirao je na Sveučilištu u Sofiji, gdje je diplomirao 1987. i magistrirao 1989. godine. Zatim se bavio istraživačkim radom na Oxfordu i Sveučilištu u Londonu, gdje je postao član Društva Frances A. Yates na Institutu Warburg. Pisao je i održao brojna predavanja o židovskom i kršćanskom misticizmu, srednjovjekovnoj povijesti Balkana, i heretičkim i mističkim pokretima u srednjem vijeku.