Svjetlost je fotografiji ono što su riječi tekstu. Bez riječi bismo gledali u prazan papir, a bez svjetla ne bismo vidjeli ono što smo fotografirali. Sama riječ fotografija potječe od grčkih riječi phos – svjetlo i graphe – pisanje ili crtanje.
Fotografi, stoga, često vole reći da je fotografija pisanje svjetlom. Ovaj fenomen svojim učenicima objašnjavam na jedan vrlo jednostavan način. Pokušajte prije spavanja ugasiti svjetlo u svojoj sobi. Potpuni je mrak. Uzmite mobitel ili fotoaparat, isključite bljeskalicu, koja u vrijeme otkrića fotografije nije ni postojala, zatim fotografirajte svoje police u sobi. Rezultat ili fotografija će biti crna, baš kao i vaša soba. Ništa neće biti vidljivo našemu oku. No, sada zamislite da kroz prozor ulazi mjesečeva svjetlost ili slobodno uključite svjetlo u sobi. Pokušajte ponovno napraviti fotografiju i primijetit ćete da je polica u sobi sada postala vidljiva.
Potrebno je strpljenje
Prije nekoliko stoljeća, umjetnici su koristili kameru koja se zove kamera obscura, a njezin latinski naziv doslovno znači „mračna soba” od koje je i izvedena moderna riječ „kamera”. Iako se fotografija od njezina otkrića 1852. godine pa do danas znatno promijenila, važno je spomenuti dvije vrste tehnologije koje su je dovele do otkrića: optika – konvergencija zraka svjetlosti kako bi se formirala slika unutar kamere i kemija – kako bi omogućili trajno snimanje na fotografski osjetljivoj površini kao što je film ili optički senzor.
S obzirom na to da je danas moderna tehnologija učinila fotografiju dostupnom gotovo svima, više ne brinemo toliko hoće li naša fotografija biti vidljiva oku, već kako napraviti što bolju fotografiju. To ćete najbolje razumjeti ako se sjetite koliko vam je potrebno vremena da napravite fotografiju samih sebe! Tražite li kut koji smatrate najboljim? Tražite li neki izvor svjetlosti koji obasjava vaše lice da bi se bolje vidjeli? I koliko realno potrošite vremena na svoju fotografiju? Potrebno je barem nekoliko minuta.
Bez fotografije, ili dobre fotografije, današnji svijet ne bi bio isti. Ona je oblikovala kako promatramo svijet oko nas i učinila da je koristimo kao glavni format današnjih komunikacija
No, danas se fotograf često nađe u situaciji kada se zahtijeva da u sekundi fotografira nešto svojim profesionalnim fotoaparatom te proizvede najbolju moguću fotografiju i ode. Ovakav princip nazivam „škljoc i bijeg” i on se možda najbolje može primijeniti u svijetu ratne fotografije, iz sigurnosnih razloga. No, čak i u tim okolnostima, fotoreporteri čekaju i bore se za određene trenutke, posebne emocije.
Međutim, za dobru fotografiju, potrebno je mnogo strpljenja. Dok je danas tehnički moguće fotografirati i do 15 fotografija u sekundi, kada je riječ o dokumentarnoj fotografiji, umjetničkoj, uličnoj, o fotografiranju vjenčanja ili rođendana ili nekih prirodnih nesreća, stvaranje fotografije zahtijeva pažnju, razum i suosjećanje. Drugim riječima, zahtijeva mnogo više vremena kako bi fotograf zabilježio određene trenutke i emocije. A ovisno od vrste svjetla, ta fotografija će dobiti svoj oblik, ili efekt koji može biti dramatičan, misteriozan, veseo ili topao. Tako da sada možemo slobodno reći da svjetlost, osim što dopušta da se zabilježi fotografija, ona promatraču također stvara i osjećaje.
Oblikovanje svijeta
Svjetlost u fotografiji može biti prirodna ili umjetna. Prirodna je svjetlost sunca ili mjeseca. Svjetlost koja je dostupna u prostoriji, čak iako su to umjetne lampe, fotografi smatraju prirodnom jer je dostupna, odnosno fotograf nije morao koristiti dodatno vještačko osvjetljenje, kao što je , da pojača postojeću ili prirodnu svjetlost. Tako dolazimo do zaključka da, kada promatramo fotografije, upravo je svjetlost element koji je čini jakom.
A bez fotografije, ili dobre fotografije, današnji svijet ne bi bio isti. Ona je oblikovala kako promatramo svijet oko nas i učinila da je koristimo kao glavni format današnjih komunikacija. Koristimo je da bismo zabilježili naše životne trenutke, obavijestili ljude o događajima u svijetu. Znanstvenici su fotografijom omogućili da vidimo planete izvan naše. Medicinari koriste posebnu vrstu fotografije da bi vidjeli unutrašnjost organa. Tako da se danas inženjeri još uvijek trude usavršavati funkcije kako bi stvaranje fotografije bilo naprednije.
A mi fotografi nastavljamo se koristiti novom tehnikom kako bismo pokazali značaj fotografije. I sama sam iskoristila prirodnu svjetlost koja je probijala kroz prozor i učinila da dim cigarete bude vidljiv, dok je jedan dio lica iluminiralo žar cigarete. Kada sam uočila ove detalje, čekala sam sličan izraz lica kod obje osobe, te sačekala da ih dim i žar učine vidljivim. Drugim riječima, strpljivo sam čekala da se i svjetlost i emocije kod osoba podudare.
Savjeti i trikovi
Kako da sami pišete svjetlošću i napravite profesionalni portret osobe koristeći jedan od najdražih izvora svjetlosti fotografima, a to je upravo svjetlost koja ulazi kroz prozor? Ova je svjetlost ujedno najjednostavnija, najefikasnija, najprirodnija i iz toga razloga je fotografi najčešće koriste za portrete. Najraniji fotografski studiji nisu imali soft boxove koji se danas koriste, te su za osvjetljenje lica koristili prozore. Danas se kupuju što veći soft boxovi da bi se dobila mekša svjetlost. Tako i kod prozora, što je veći prozor, svjetlost je mekša. Vjerojatno ste nekada vidjeli kada se koristi neprirodno svjetlo ili soft box da ga fotografi nose s jedne strane na drugu kako bi stvorili odgovarajuću svjetlost na licu osobe. Kod prozora, fotograf mora pomaknuti osobu ako želi dobiti iste rezultate.
A kako postići rezultat osvjetljenja jedne strane lica osobe? Prvo zamolite nekoga da stane pored prozora, a zatim ugasite blic na mobitelu ili fotoaparatu. Postavite osobu pored prozora s lijeve strane, jer ćete tako osvijetliti lijevu stranu lica. Ova vrsta svjetla djeluje kao bočno svjetlo, što znači da će samo jedna (lijeva) strana biti osvijetljena, a desna skoro nikako ili vrlo malo. Ako osobu okrenete na drugu stranu ili je malo udaljite, primijetit ćete kako se svjetlost na licu mijenja. Slobodno možete eksperimentirati i vidjeti koja vam se strana najviše sviđa i da li dobivate rezultate koji vam odgovaraju.
Pogledajte djevojku na slici s vjenčanja. Zumirana fotografija vam pokazuje kako bi portret izgledao iz bližega, a druga pokazuje njezinu poziciju, udaljenost od prozora i stranu koju ste odlučili osvijetliti te stranu na kojoj vi stojite.
Svjetlost prozora možete koristiti i rano ujutro kada sunce iziđe ili popodne prije zalaska sunca. Sunce, odnosno žućkasto-zlatna boja dat će toplinu vašoj fotografiji. U ostalim periodima kada fotografirate, primijetit ćete da je boja svjetlosti bijela. No, u bilo koje doba dana da fotografirate osobu pored prozora, teško da se može dobiti loš portret. Kada osvijetlite samo jedan dio lica, taj efekt uvijek daje mističan izgled. Ovaj izvor svjetlosti daje profesionalne efekte i ne zahtijeva dodatna svjetla, te je iz toga razloga najdraži i najprirodniji u svijetu fotografije.
Autor: Dijana Muminović