Branimir VIDMAROVIĆ: Fenomen i statistika suvremene pornografije
Stephens-Davidowitz je analizirao ogromnu količinu podataka i Google statistike pretraga te uočio suprotne narative u javnom i virtualnom prostoru. Ipak je netko 2019. godine posjetio stranice PornHub-a čak 42 milijarde puta – što je 27,3 milijarde posjeta više nego 2013. Tijekom samo jedne 2019. godine snimljeno je 1,36 milijuna sati novog sadržaja, što je 169 godina svakodnevnog gledanja uz stanke za san i hranu
Suvremeni ljudi proizvode basnoslovnu količinu digitalnih informacija i tragova na Internetu. Iz tih velikih podataka se slaže nikad detaljnija i preciznija statistika i slika svih naših navika, želja, odabira, strahova, raspoloženja, tegoba, fantazija, sklonosti, očekivanja i sl. Ako zanemarimo upitnu ekonomsku stranu korištenja tih saznanja (prodaja podataka ili manipulativni algoritmi), generacija ogromne količine informacija otkriva nam fascinantne i donedavno nedostupne uvide u razne aspekte života pojedinaca i društava.
Posebno u konzumaciju pornografije.
Kako je pornografija postala globalni fenomen? Suvremene tehnologije kreiranja i širenja audio-vizualnih sadržaja revolucionirale su industriju pornografije. Prelaskom u virtualni prostor, pornografija se oslobodila starih distributivnih ograničenja te se iz zatvorene niše pretvorila u masovni, uvijek dostupan proizvod. Ta je popularizacija pak bila moguća zahvaljujući novoj anonimnosti kakvu potrošač prošlosti nije mogao imati (videoteka je imala sve vaše podatke i mogli ste biti viđeni na kiosku ili ispred kina). Internet je industriji pornografije pružio mogućnost mirne koegzistencije sa svim normama društvenog morala ili vjerskih tabua. Virtualni prostor je ukinuo potrebu kompromisa; odnosno konflikta između društveno prihvatljive i intimno-fantazijske seksualnosti. U virtualnom prostoru ljudi iste zajednice mogu konzumirati najrazličitije pornografske sadržaje bez rizika za svoj društveni status i bez rizika narušavanja društvenih konformističkih okvira i moralnih normi.
Virtualna liberalizacija je također omogućila pornografiji da u punoj mjeri ostvari svoj fikcijski, fantazijski potencijal. Slavoj Žižek je u dokumentarnom filmu Pervertitov vodič kroz film govorio da je pornografija vrlo konzervativan žanr u kojemu nije sve dozvoljeno. Seksualni čin je realan ali kontekst nije. „Narativ koji opravdava seksualni čin ne smije se shvaćati ozbiljno“, kaže Žižek. Postoji cenzura koja se odnosi na realne emocije i stvarnost. Nemoguće je imati emotivno duboki film koji prikazuje eksplicitan spolni akt. Isto tako, nemoguće je imati film sa eksplicitnim seksualnim scenama i dubokim emocijama. Postoji jasna granica. Sve situacije, lokacije i kontekst koji u pornografiji vodi ka seksu je čista fikcija. Čak i in medias res kratki format koji se ne zamara nikakvim narativom je također fiktivni realizam. U tom smislu digitalna revolucija je usmjerila pornografiju još dublje u sferu fikcije.
Sa razvojem Interneta pornografija je prestala biti deficitarna niša i postala egalitaristički, svima dostupan proizvod. Poput tržišnih promjena nakon pada komunizma ili pojave masovne proizvodnje – pojavio se izbor i izobilje. Ako su ljudi ranije tražili pornografiju zbog nje same, danas ju traže zbog izbora boja i nijansi. Paralelno sa ovom „supermarketizacijom“, industrija pornografije je uz pomoć digitalnih alata uspostavila iznimno dobru vezu sa tržištem i nadrasla klasične restrikcije ponude i potražnje. Nekoć je postojala samo ponuda. Na temelju prodaja, produkcijske kuće su znale što ide, a što ne. Danas se prate i anticipiraju svi društveni trendovi te zahtjevi i fantazije koje ljudi pišu u tražilice: ukoliko traženog sadržaja nema, produkcijske kuće će ga u kratkom roku stvoriti. Iako su mnogi uvjereni da industrija pornografije sablažnjava društvo prisilno mu gurajući pod nos nastrane sadržaje, realnost je drugačija: društvo je glavni idejni pokretač i su-kreator pornografije. Globalna konzumacija pornografije neviđenih razmjera ostavlja ogroman trag u digitalnom prostoru.
Najveća pornografska stranica-agregator sadržaja PornHub već 10 godina prati ukuse ljudi diljem svijeta i na temelju ogromnih prikupljenih podataka objavljuje vrlo zanimljive statistike. Uz pomoć IP adresa te analitičkih alata poput Google Analytics, PornHub dosta precizno bilježi državu posjetitelja, spol, uzrast, pornografske kategorije, riječi pretraga, vrijeme provedeno na stranici, operacijski sustav i sl.
Zašto je statistika PornHuba zanimljiva i kulturološki značajna? Zbog toga što se radi o paralelnoj svakodnevici te zbog toga što pruža uvid u vrlo skrivenu domenu ljudskog života na razini čitavih društava koji je nemoguće vidjeti kroz standardno anketiranje a koja se često razilazi sa deklariranim moralnim i društvenim normama, pogledima pa čak i političkim stavovima.
Ovo uvijek izaziva nevjericu, jer „tko normalan gleda pornografiju?“ Sudeći po razgovorima na tu temu – nitko. Drugi pak jednom, davno ili slučajno. Ovu temu dihotomije stvarnog i virtualnog života dobro je obradio Seth Stephens-Davidowitz u knjizi Everybody Lies. Big Data, New Data and What the Internet Reveals About Who We Really Are (Svi lažu. Veliki podatci, novi podatci i što Internet otkriva o našoj prirodi).
Stephens-Davidowitz je analizirao ogromnu količinu podataka i Google statistike pretraga te uočio suprotne narative u javnom i virtualnom prostoru. Ipak je netko 2019. godine posjetio stranice PornHub-a čak 42 milijarde puta – što je 27,3 milijarde posjeta više nego 2013. Tijekom samo jedne 2019. godine snimljeno je 1,36 milijuna sati novog sadržaja, što je 169 godina svakodnevnog gledanja uz stanke za san i hranu. Teško da je par stoljeća pornografije stvoreno za neke otužne marginalce. Analize Stephensa-Davidowitza su zapanjujuća. Žene dva puta više od muškaraca na Google-u traže savjet kako bolje oralno zadovoljiti partnera. Muškarci u jednakoj mjeri traže savjet kako oralno zadovoljiti samog sebe i priuštiti djevojci orgazam. Muškarci na Google-u postavljaju više pitanja o svom spolovilu negoli o svim organima i dijelovima tijela ukupno; muškarci više traže način povećanja spolovila od recepta omleta ili zamjene gume na automobilu.
Što se konzumacije pornografije tiče, u izvješću PornHub-a za 2022. stoji da je po podatkovnom prometu Amerika i dalje uvjerljivo prva. Slijede ju Engleska, Francuska i Japan. Najveći relativni porast bilježi Egipat. Egipćani vode i po prosječnom vremenu provedenom na stranici: 11 min i 12 sek.
U dobnim skupinama, globalno se najdulje na PornHub-u zadržavaju ljudi stariji od 65 godina, a najkraće mladi od 18 do 24 godine. Razlika među njima je više od dvije minute. Prosječna dob posjetitelja PornHuba je 37 godina.
Pornografija je sve popularnija među ženama. Prije gotovo 10 godina, žene su činile 23% ukupnog broja posjeta PornHub-u. Prošle godine, udio žena se popeo na 36%. Žene se na pornografiji zadržavaju u prosijeku 4 sekunde dulje od muškaraca.
Filipini su jedina zemlja gdje većinu gledatelja (53%) čine žene. Prema udjelu ženske populacije slijede Kolumbija, Meksiko, Argentina, Ukrajina, Brazil, Poljska, Italija itd.
Najgledanije kategorije muškaraca i žena se podudaraju: japanska pornografija, crnačka pornografija (eng. ebony), zrele žene, lezbijke i analni seks. No komparativna usporedba kategorija otkriva nešto grublje strane ženskih fantazija). Žene 40% više od muškaraca traže seks u troje, 30% više seks sa vezivanjem (eng. bondage) i 29% više seks sa velikom količinom muškaraca na jednu ženu (eng. gangbang; po-naški „redaljka“). Stephens-Davidowitz također opisao mračne strane ženskih fantazija i njegova analiza podataka otkriva šokantniju sliku.
Zanimljive uvide pruža slika navika američke konzumacije. Najdulje se na stranicama PornHub-a zadržavaju stanovnici (po redu) Alabame, Louisiane, Južne Karoline, Missourija, Arkansasa, Mississippija i Sjeverne Karoline, Georgije, Kentuckyja i Indiane. Prema istraživanju Pew Research Centra, većina spomenutih država spada u najreligioznije savezne države. Alabama je vrhu obaju popisa.
Statistika PornHuba otkriva i kako stvarnost – pop kultura, glazba, vanjska politika i konflikti utječu na intimne odabire i preferencije društva. U Ukrajini je godine 2021., drugi najtraženiji pojam bio „ruska domaća pornografija“. Komparativno, Ukrajinci su 728% više od ostatka svijeta gledali rusku pornografiju. No ruska agresija je promijenila lokalne ukuse. Godine 2022., „ruska domaća pornografija“ je sa drugog pala na osmo mjesto. Umjesto ruske, ljudi su počeli tražiti ukrajinsku pornografiju. Pretraga „ukrajinska pornografija“ je zabilježila nevjerojatan skok od čak 84 pozicije na rejtingu. Ukrajinci i dalje konzumiraju više ruske pornografije u odnosu na ostatak svijeta, ali to se doslovno prepolovilo sa spomenutih 728% na 327%.
Nacionalno, rasno, identitetsko i fantazijsko se u pornografskim ukusima manifestira neočekivano. Rusija, Indija i Japan su pak danas jedine zemlje na planeti gdje se najgledanija pornografska kategorija podudara sa nacionalnim: „ruska“, „indijska“ i „japanska“ pornografija. Kinezi najviše vole japansku pornografiju. U stvari, u pornografiji su Japanci postigli uspjeh o kakvom je imperijalni Japan mogao samo sanjati: Čitava Istočna i Jugoistočna Azija , od Kine do Pacifika (izuzev Australiju) preferira Japan. Afrikanci traže „crnačku“ pornografiju bez konkretnih sub-kontinentalnih ili nacionalnih potkategorija. Većina svijeta zapadne demokracije voli lezbijke i analno, izuzev SAD-a gdje dominira „crnačka“ kategorija. U ovome se zemlje Zapada podudaraju sa većinom Bliskog Istoka i Magreba, gdje se preferiraju iste kategorije. Transrodna pornografija se najviše gleda samo u Brazilu.
A Hrvatska?
Naša je zemlja prema podatcima za 2019. tek 54. na svijetu po količini podatkovnog prometa. Ali je zato Hrvatska pri svjetskom vrhu udjela žena u konzumaciji pornografije – 36%. Iako nema svježe statistike za Hrvatsku, to nas potencijalno stavlja na 6. mjesto u svijetu, iznad Poljske i nešto ispod Brazila i Ukrajine. To je značajan rast – 2015. Hrvatice su činile tek 24%.
Pet najgledanijih kategorija kod nas su: „zrele žene“, „MILF“ (eng. Mom I’d like to Fuck; po naški: dobra mama), „amateri“, „lezbijke“ i „analno“. U usporedbi sa 2015., Hrvati su izgubili interes za mlađe djevojke i muškarce – tada je na drugom mjestu bila kategorija „teen“ (tinejdžeri), te prestali preferirati velika spolovila (eng. big dick).
No, stvari su se promijenile u zahtjevima (pretragama). Hrvatska pornografija (tražena na eng. jeziku kao „Croatian“) je i dalje na vrhu pretraga. Ali recentna statistika iz 2019. otkriva veliki rast interesa za „srpsku“ i „balkansku“ pornografiju. Pojam „Serbian“ je porastao za 12 a „Balkan“ za 17 pozicija. Tu je i jezična promjena u pretrazi domaće pornografije. Pojam „Hrvatska“ je pao dok je engleski pojam „Croatia“ porastao za 25 pozicija. Tijekom 2019., najveći komparativni rast zabilježile su pretrage pojmova „Hentai“ (japanska animirana pornografija), „serbian“, „mature mom“ (zrela mama), „amateur“ i „balkan“.
Za usporedbu, pretrage u spomenutoj Srbiji u istom razdoblju su se u gotovo u cijelosti vrtjele oko domaćeg i nacionalnog: „Serbian“, „srpski pornići“, „srbija“, „domaći pornići“ itd. Ukupno najgledanije kategorije su bile iste kao i u Hrvatskoj. Ali su pretrage nacionalno osviještene pornografije uzele neviđenog maha. Pojam „srpski pornići“ se u pretragama popeo čak na 259 pozicija. Pri tome Srbi ne traže ništa hrvatsko izuzev Severininog video uratka čija se pretraga popela za 35 pozicija i ušla u top 10 srpskih pretraga 2019.
Ovaj fenomen Hrvatske i Srbije je sličan situaciji sa Rusijom i Ukrajinom. U oba slučaja radi se o čudnim dijadama sa složenom i nasilnom prošlošću gdje jedna strana percipira drugu kao seksualniju i provokativniju dok druga u cijelosti ignorira ili negira seksualnost prve. Rusi ne traže ukrajinsku golotinju, niti Srbi hrvatsku. Zanimljivo je što u oba slučaja žrtve nasilja erotiziraju agresora dok je agresor u cijelosti narcistički posvećen sebi.
U detaljnoj statistici o Hrvatskoj iz 2018., otkrivamo da su najviše vremena na PornHubu proveli stanovnici Šibensko-kninske županije (48 sekundi više od nacionalnog prosjeka), a najmanje stanovnici Ličko-senjske (105 sekundi manje). Više od prosjeka su se na pornografiji zadržavali također stanovnici Istre, Primorsko-goranske, Zadarske, Splitsko-dalmatinske, Dubrovačko-neretvanske te Zagrebačke županije. Starija ali još detaljnija statistika iz 2015. je opisala i pornografske navike Hrvatske tijekom blagdana. Najveći pad podatkovnog prometa od 51% bio je zabilježena na Staru, odnosno Novu godinu. Slijede Badnja večer (minus 37%), Uskrs (minus 17%), Božić (minus 13%). Tijekom nekolicine blagdana zabilježen je porast konzumacije pornografije: Uzašašće (plus 3%), Uskrsni ponedjeljak (plus 4%) te na Sv. Stjepana (plus 10%).
Što nam ostaje u „suhom ostatku“?
Statistika PornHuba otkriva velike razlike između javnog, društvenog te skrivenog i fantazijskog. Pornografija transcendira granice, povijest i nacionalne politike: japanska pornografija dominira u svim zemljama koje su bile žrtve japanskog militarizma, Hrvatska traži više srpske golotinje. S druge strane, suvremena politika, ratovi i nacionalizam utječu na intimno: Ukrajinci mijenjaju rusku pornografiju na ukrajinsku, Rusi i Indijci preferiraju svoje.
Intimne fantazije nadilaze i civilizacijsko-vjerske razlike: zapadni svijet i Europa traže isto što i Bliski Istok. Zajedničke najpopularnije kategorije „lezbijke“ i „analno“ u oba slučaja pokazuju veliki rasjed između javnog vjerskog i konzervativnog narativa te intimnih fantazija. S obzirom na to da gotovo polovicu posjetitelja PornHuba čine ljudi stariji od 35 godina, koji se u sociologiji povezuju sa konzervativnijim svjetonazorima, ova tema poprima dodatne nijanse.
Statistika otkriva i širinu ljudske fantazije koja se tiče bliskog, zabranjenog, ili nedostupnog: stanovnici američke Utah više od drugih saveznih država Utah traže pornografiju mormonske tematike, stanovnici južnih država (koje glasuju za republikance) više od drugih traže crnačku pornografiju. Ovakvih je primjera puno.
Pornografija također odražava i svjetske društvene trendove. Ukupno najbrže rastuća pretraga odnosi se na tzv. „stvarnu“ odnosno amatersku pornografiju. Zadnjih petnaestak godina vidimo jasan društveni trend potražnje autentičnog i izvanserijskog. Taj trend prožima sve sfere života. Organsko povrće, domaće, nešpricano, organski pamuk, ručno rađeni proizvodi, prirodni materijali, jedinstvene ili ograničene serije, craft pivo, nova „fusion“ jela, individualizirana ponuda, personalizirani krediti, podešene po potrebama klijenta ture na egzotična mjesta, neistražene destinacije, individualna pristup razvoju i edukaciji djeteta, podešeni programi odgoja – samo su neki od pojmova i ključnih riječi kojima operira suvremeno tržište. Taj se trend manifestirao i u političkoj sferi: nove stranke izvan mainstream-a, izvansistemski novi političari, autentični kandidati bez političkog pedigrea ili staža. Autentični, domaći i jedinstveni. Taj individualizam i zasićenje monotonijom masovnog tržišta ili politike je dakako vidljivo i u pornografiji. Ljudi umjesto profesionalnih glumaca i produkcije žele amatere, stvarne parove čiji je spolni odnos ne samo fizički već i emotivno stvaran. Tako se briše stara rigidna granica koju je pornografija do sada čuvala; granica između stvarnog i nestvarnog, svakodnevice i maskenbala. Ljudi kao da žele vjerovati, odnosno biti sigurni da je spolni odnos bez restrikcija ili tabua stvaran dio svakodnevice. Da ženska „spremnost na sve“ ili muška „maratonska izdržljivost“ nisu scenografija već činjenica.
Od drevnih vremena različite kulture i zajednice su stvarale prizore spolnog čina, iz sakralnih (fertilitet) ili hedonističkih pobuda; u realističkim i fantazijskim manifestacijama. Iako se mišljenja o tome jesu li drevni prizori spolnog općenja „pornografija“ (u današnjem poimanju) ili sakralna erotska umjetnost razilaze, nedvojbeno je da su različite kulture i civilizacije nakon sebe ostavile veliku riznicu izrazito eksplicitnih prikaza spolnog općenja, među kojima se mnogi čak i po današnjim mjerilima crkveno-europske tradicije spolne „normativnosti“ mogu smatrati vrlo izazovnima pa i nastranima: petroglifi Kangjia Shimenzi, fragmenti babilonskih terakota pločica, zidovi Pompeja, keramika Moche kulture, japanska shunga (ukyo-e) umjetnost i sl.
Kako god smatrali, jasno je da postoji povijesni kontinuitet u želji za eksternalizacijom i opservacijom seksualnosti. Promijenili su se samo svrhe i motivi.